Jak vydělat na webu

V tomto článku se zmíním o možnostech výdělku na webových stránkách. Budu se zabývat reklamou. K nabízení reklamy budete potřebovat znát statistiku návštěvnosti, doporučuji profesionální Google Analytics, které jsou zdarma.

Jaké jsou typy reklamních formátů

Existují textové odkazy (pouze text) a existují bannery (obrázkové, blikající reklamy).

Formy reklamy a platby

  • Platba za kliknutí - reklama může být placena za kliknutí (obvyklá cena 1-3 Kč). Obvykle se jedná o textovou reklamu, ale může být i grafická.
  • Platba za zobrazení - inzerent platí za to, kolikrát byla jeho reklama zobrazena. Jednotka ceny se obvykle určuje za 1000 zobrazení (cena se může pohybovat kolem 40 Kč/1000 zobrazení, záleží na cílenosti a návštěvnosti).
  • Platba za období - určí se cena např. za měsíc, nezávisle na počtu zobrazení. Za období se často platí zpětné odkazy, u kterých inzerentovi tolik nezáleží na počtu kliknutí, ale pouze na umístění (kvůli pozici ve vyhledávači), na zpětných odkazech můžete vydělávat např. díky BackLinks Genius
  • Provize (affilate marketing) - řada společností nabízí provize z prodeje inzerovaného zboží. To znamená, že za reklamu na vašich stránkách platí pouze v případě, že návštěvník, který přišel přes vaši reklamu si objedná a zaplatí. Dostanete provizi (procenta z ceny nebo určený poplatek). Seznam firem nabízejících affilate marketing naleznete na webtrh.cz. Ceny se zde velmi liší, závisí na produktu.

Pak samozřejmě existují kombinace např. platba za klik a zároveň platba za případný prodej atd.

Co je potřeba mít?

  • Web
  • Statistiky návštěvnosti, ideálě Google Analytics.
  • Bankovní účet.
  • Živnostenský list Reklama a marketing. Pokud vám není 18, existuje možnost pracovat na ŽL někoho staršího. Doporučuji fórum webtrh.cz, které se věnuje internetovému marketingu.
  • Smlouvu, obvykle je třeba podepsat před uskutečněním inzerce smlouvu (ale často se lze obejít bez ní).

Jak najít vhodného inzerenta

Vlastní inzerent

Při hledání potencionálního inzerenta zkuste přemýšlet jako on. Bude pro něj reklama u vás mít smysl? Vrátí se mu investované peníze? Pak s vámi bude dlouho spolupracovat. Podívejte se na konkurenční weby a zkuste jejich inzerenty oslovit (e-mailem, telefonicky) - tam budete mít vysokou šanci na úspěch, jedná se o firmy, které inzerují na podobně zaměřeném webu jako je váš a navíc už do reklamy investují. Můžete také zkusit nabídnout testovací reklamu po určitý čas zdarma. Pokud si najdete vlastního inzerenta, máte výhodu, že nemusíte platit provizi zprostředkovateli (reklamní agentuře). Nicméně to neplatí vždy, někdy má reklamní agentura tak nasazené ceny, že i po odečtení provize dostanete mnohem více, než kdybyste se osobně domlouvali, ale aby byl web pro agenturu zajímavý, musí mít denní návštěvnost vyšší než 1000 návštěv.

Reklamní systémy

Jinou možností je využít reklamní systém, který se o inzerenty postará sám a obvykle nejsou žádné vstupní podmínky. Reklamní systémy se v poslední době zaměřují zejména na kontextovou reklamu, tedy na reklamu, které nějak souvisí s textem stránky; dále pak na prodej zpětných odkazů, které mají efekt na pozici ve vyhledávači:

  • Google Adsense - jednoznačně favorit od Googlu, na stránky dodává odkazy, které se objevují v pravém sloupci vyhledávače. Určitě tyto textové reklamy dobře znáte, internet je jimi zaplaven. Ceny za proklik jsou velmi různé, drobný problém nyní je (od počátku roku 2010), že pro příjem platby ze zahraničí musíte být plátcem DPH. České systémy, které jsou obdobou Adsense: Etarget, BBkontext, Adfox nemají tolik inzerentů, před jejich využitím se zkuste porozhlédnout po zkušenostech ostatních na Webtrhu.cz.
  • Dobře si lze vydělat prodejem zpětných odkazů (pokud máte kvalitní web). O zpětné odkazy mají inzerenti zájem, protože jsou jedním z kritérií vysoké pozice ve vyhledávačích. Jednoduchým způsobem můžete zpětné odkazy začít prodávat díky BackLinks Genius, případně osobně před Webtrh.cz.

Reklamní agentura

Musíte mít zajímavou náštěvnost, aby o vás měla zájem reklamní agentura:

  • Billboard
  • UniversalMcCann
  • To jsou základní možnosti, jak si vydělat webem.




    Doporučuji
    Pro své weby používám *Webhosting C4: 4 GB prostoru, PHP, MySQL, e-maily, subdomény za 1200 Kč (zdarma 500 MB navíc každý rok). Více WebhostingC4.cz.

Vyhledávání


Reklama

Reklama:

Domovská stránka | FOTO Pavla Slezáková. Jak vypadá efektivní tvorba webových stránek? Nechte si vytvořit web společností AITOM!