Kvalitní web

Použitelnost, je vlastnost každé věci - tužky, telefonu, notebooku a i webu. Použitelnost webu popisuje nakolik je jeho uživatelské prostředí jasné, intuitivní, jak rychle se stránky načítají.

Přístupnost je vlastnost, která popisuje nakolik je web přístupný, kolik návštěvníků si může zobrazit a pracovat s ním. To záleží, jak na technických možnostech - připojení, prohlížeč, velikost obrazovky, tak i na vlastnostech samotného návštěvníka, který může špatně vidět, slyšet, může být pohybově omezený atd.

Cílem kvalitního webu je maximální použitelnost i přístupnost.

Obsah

Není důležité, jak vaše stránky vypadají. Nejdůležitější je obsah. Lidé nechodí na internet za designem.

  • Nepište pro sebe
    Musíte zapomenout na sebe a myslet na ostatní.
  • Smysl webu
    Udělejte si jasno, co je pro vás důležité - dát vědět návštěvníkovi kolik je hodin a kdo má svátek, nebo je lepší když si zakoupí váš výrobek?
  • Vžijte se do role návštěvníka
    Myslete jako on a snažte se s webem pracovat. vy svůj web znáte, ale zná ho návštěvník?
  • Získávejte informace o vašich návštěvnících
    Prostřednictvím počítadel typu toplist, ankety (ale nedělejte z nich hlavní účel stránky). Navštěvují váš web lidé pravidelně? Muži nebo ženy? Kolik jim je let? Vidí úvodní stránku a hned odcházejí? Co studují. Umožněte jim článek ohodnotit, případně podat vlastní názor v knize návštěv.
  • Pište o tom, co zajímá druhé
    A poskytněte návštěvníkovi to, co potřebuje
  • Jednoduchý a jasný jazyk
    Vyhněte se odborným termínům, pište krátké věty, krátké odstavce. Návštěvník může spěchat, být nervízní
  • Kdo čte váš web
    Mějte stále před očima, skupinu lidí pro které píšete
  • Umožněte ve stránkách vyhledávat
    Třeba pomocí jyxo.cz

Design

Mnoho webdesignerů dává přednost designu před obsahem a to není úplně správné.

  • To, co se líbí vám, se nemusí líbit ostatním
    To znamená, vyhněte se častým obrázkům a křiklavým barvám. A pokud máte svůj operační systém vyveden třeba v modrých barvách, někdo jiný ho může mít červený.
  • Méně druhů písma, znamená více
    Jedno, nebo dvě písma, ale víc ne.
  • Standardní písma
    Volte písma u kterých je jisté, že je každý na svém počítači má
  • Nechte stavový řádek v klidu
    Nevpisujte do stavového řádku žádné texty, stavový řádek se hodí k zobrazení URL po najetí na odkaz
  • Nebuďte originální ani okoukaní
    Existuje pár věcí na které jsou lidé zvyklí, menu nalevo a v horním levém rohu logo. Ne, mějte na stránkách něco, co jinde není, ale držte jakýsi standard webových stránek. Nikdo se nechce učit používat vaše stránky.
  • Prohlídněte si stránku s vypnutou grafikou
    Je hodně lidí, kteří grafiku vypínají a potom je tu důležité hledisko přístupnosti, kdy nikdy nemůžete vědět jaké jsou možnosti vašeho návštěvníka. Texty dělejte textem a obrázky obrázkem.
  • JavaScript a jiné skripty se nemusí zobrazit
    Pochopí návštěvník vaši stránku s vypnutým JavaScriptem? Ne? Tak to je chyba. Nedávejte JavaScriptu hlavní úlohu
  • Flash je věc pěkná, ale mnohdy k ničemu
    Ve Flashi jdou dělat opravdu pěkné věci, ale ne všichni ho mají nainstalovaný a potom je vaše práce k ničemu. Vždy poskytujte obsah i v klasickém (X)HTML
  • Snažte se, aby vaše stránky vypadaly profesionálně
    Dovává to důvěru, přidává serioznost a budete působit solidně, spolihlivě
  • Jasné dělení stránek
    Nadpisy, krátké odstavce, krátké věty a seznamy. Lidé jsou líní číst a co mohou přeskočit to přeskočí.
  • Standardní prvky
    Návštěvníci jsou zvyklí na systémová tlačítka a tím, že tlačítka natřete na zeleno, je můžete trochu zmást. Rovněž se nedoporučuje barvit rolovací lišty.

Navigace a jak o sobě dát vědět

Jak vás najít a orientovat se na stránce

  • Menu
    Poskytněte návštěvníkům nějaké menu, které budou mít stále k dispozici a ze kterého se dostanou na každou stránku vašeho webu. Myslete jako návštěvník, vy svůj web perfektně znáte, ale on nic neví. Zkuste použít své známé jako pokusné králíky, ať zkusí něco najít na vašem webu.
  • Dejte o sobě vědět
    Pokud nemáte peníze na benner na úvodní stránce navštěvovaných webů, je dobré umístit svoje stránky do katalogů (seznam.cz, centrum.cz, quick.cz..), aby se vám dostal alespoň člověk, který vás opravdu hledá.
  • Najděte si přátele
    Domluvte se s majiteli webů o podobné tématice na výměně odkazů (oni budou odkazovat na vaše stránky a vy na ty jejich).

Fungování webu

Aneb, jak během deseti sekund odehnat všechny návštěvníky.

  • Podtrhávejte odkazy
    Jen odkazy, nic jiného.
  • Nedělejte stránku přes celou obrazovku
    fullscreen - málokdo takové okno umí zavřít (alt+F4)
  • Nelogické odkazy
    Netvořte odnazy typu "pro více informací klikněte sem". Vždy existuje rozumná cesta, jak nepoužít slova zde, tady, sem, tam. Kromě toho z hlediska SEO je vhodnější pro text odkazu použít klíčová slova popisující odkazovanou stránku.
  • Komunikace
    Snažte se odpovídat na dotazy, ať už v knize návštěv nebo pomocí e-mailu.
  • Vyskakující okna
    Uživatel, který je nucen zavírat nově otevřená okna se snadno na webu ztratí nebo zavře i to poslední.
  • Rámy
    Pokud můžete, bepoužívejte je
  • Dialogová okna
    Nepoužívejte je. Při otevření dialogového okna mi reproduktory cvaknou a já se většinou leknu
  • Skákající texty
    Číst text, který se mihotá po obrazovce, občas odjede, blikne a pak někam odletí, je značně náročné. Mačkání pohybujících se odkazů dá také zabrat. Není to vše zbytečné?
  • Zatím tu nic není
    "na stránce se horlivě pracuje" a panáček s lopatou. Já vím, dali jste si s tím práci, ale nepište to
  • Aktuality
    Aktuality dva roky staré nejsou aktuální. O aktualitách měsíc starých se dá také pochybovat. Je lepší datumy vůbec vynechat.
  • Odkazy
    Není nic smutnějšího než nefunkční odkazy. A text "Stránku nelze najít"
  • Požadavky
    Nepište, že stránky jsou optimalizovány pro IE 10 a rozlišení 1000x2000. K čemu to je dobré? Akorát bude každý čekat chybu!

Podle čeho hodnotíme webové stránky

Aneb, proč by se měl člověk rozhodnout právě pro váš web

  • Přehlednost
    Návštěvníci se nesmí na vašich stránkách ztratit. Není horší situace, než když nevíte na co kliknout
  • Rychlost
    Lidé něco hledají a chtějí to hned a tak jim usnadněte navigaci a omezte datově veliké prvky (obrázky, applety, JavaScripty..) a především omezte značky HTML.
  • Data
    Data by měla být v přehledné formě, aby návštěvník dostal to co chce
  • Vzhled
    Je pravda, že jsou důležitější data než vzhled, ale není pravda, že na vzhledu nezáleží. Na těžko čitelné a nepřehledné stránky lezu jen kvůli megadůležitým informacím

Typografie, která platí i jinde

  • Zkratky
    Ve zkratkách typu s. r. o. použijte pevné mezery ( ) Jinak by mohly být zalomeny
  • Uvozovky - „ a “
    Na klávesnici je možné zapsat anglické/americké uvozovky, avšak ne české. Ty lze zapsat pomocí entit „ a “


Doporučuji
Pro své weby používám *Webhosting C4: 20 GB prostoru, PHP, MySQL, e-maily, subdomény za 1200 Kč (zdarma 2 GB navíc každý rok). Více WebhostingC4.cz.
Potřebujete poradit?


Vyhledávání


Poradna

Pokud si nevíte rady, chcete kontakt na spolehlivého tvůrce webu, či vás zajímá cizí názor, ozvěte se.

Reklama