Kvalitní web
Použitelnost, je vlastnost každé věci - tužky, telefonu, notebooku a i webu. Použitelnost webu popisuje nakolik je jeho uživatelské prostředí jasné, intuitivní, jak rychle se stránky načítají.
Přístupnost je vlastnost, která popisuje nakolik je web přístupný, kolik návštěvníků si může zobrazit a pracovat s ním. To záleží, jak na technických možnostech - připojení, prohlížeč, velikost obrazovky, tak i na vlastnostech samotného návštěvníka, který může špatně vidět, slyšet, může být pohybově omezený atd.
Cílem kvalitního webu je maximální použitelnost i přístupnost.
Obsah
Není důležité, jak vaše stránky vypadají. Nejdůležitější je obsah. Lidé nechodí na internet za designem.
- Nepište pro sebe
Musíte zapomenout na sebe a myslet na ostatní. - Smysl webu
Udělejte si jasno, co je pro vás důležité - dát vědět návštěvníkovi kolik je hodin a kdo má svátek, nebo je lepší když si zakoupí váš výrobek? - Vžijte se do role návštěvníka
Myslete jako on a snažte se s webem pracovat. vy svůj web znáte, ale zná ho návštěvník? - Získávejte informace o vašich návštěvnících
Prostřednictvím počítadel typu toplist, ankety (ale nedělejte z nich hlavní účel stránky). Navštěvují váš web lidé pravidelně? Muži nebo ženy? Kolik jim je let? Vidí úvodní stránku a hned odcházejí? Co studují. Umožněte jim článek ohodnotit, případně podat vlastní názor v knize návštěv. - Pište o tom, co zajímá druhé
A poskytněte návštěvníkovi to, co potřebuje - Jednoduchý a jasný jazyk
Vyhněte se odborným termínům, pište krátké věty, krátké odstavce. Návštěvník může spěchat, být nervízní - Kdo čte váš web
Mějte stále před očima, skupinu lidí pro které píšete - Umožněte ve stránkách vyhledávat
Třeba pomocí jyxo.cz
Design
Mnoho webdesignerů dává přednost designu před obsahem a to není úplně správné.
- To, co se líbí vám, se nemusí líbit ostatním
To znamená, vyhněte se častým obrázkům a křiklavým barvám. A pokud máte svůj operační systém vyveden třeba v modrých barvách, někdo jiný ho může mít červený. - Méně druhů písma, znamená více
Jedno, nebo dvě písma, ale víc ne. - Standardní písma
Volte písma u kterých je jisté, že je každý na svém počítači má - Nechte stavový řádek v klidu
Nevpisujte do stavového řádku žádné texty, stavový řádek se hodí k zobrazení URL po najetí na odkaz - Nebuďte originální ani okoukaní
Existuje pár věcí na které jsou lidé zvyklí, menu nalevo a v horním levém rohu logo. Ne, mějte na stránkách něco, co jinde není, ale držte jakýsi standard webových stránek. Nikdo se nechce učit používat vaše stránky. - Prohlídněte si stránku s vypnutou grafikou
Je hodně lidí, kteří grafiku vypínají a potom je tu důležité hledisko přístupnosti, kdy nikdy nemůžete vědět jaké jsou možnosti vašeho návštěvníka. Texty dělejte textem a obrázky obrázkem. - JavaScript a jiné skripty se nemusí zobrazit
Pochopí návštěvník vaši stránku s vypnutým JavaScriptem? Ne? Tak to je chyba. Nedávejte JavaScriptu hlavní úlohu - Flash je věc pěkná, ale mnohdy k ničemu
Ve Flashi jdou dělat opravdu pěkné věci, ale ne všichni ho mají nainstalovaný a potom je vaše práce k ničemu. Vždy poskytujte obsah i v klasickém (X)HTML - Snažte se, aby vaše stránky vypadaly profesionálně
Dovává to důvěru, přidává serioznost a budete působit solidně, spolihlivě - Jasné dělení stránek
Nadpisy, krátké odstavce, krátké věty a seznamy. Lidé jsou líní číst a co mohou přeskočit to přeskočí. - Standardní prvky
Návštěvníci jsou zvyklí na systémová tlačítka a tím, že tlačítka natřete na zeleno, je můžete trochu zmást. Rovněž se nedoporučuje barvit rolovací lišty.
Navigace a jak o sobě dát vědět
Jak vás najít a orientovat se na stránce
- Menu
Poskytněte návštěvníkům nějaké menu, které budou mít stále k dispozici a ze kterého se dostanou na každou stránku vašeho webu. Myslete jako návštěvník, vy svůj web perfektně znáte, ale on nic neví. Zkuste použít své známé jako pokusné králíky, ať zkusí něco najít na vašem webu. - Dejte o sobě vědět
Pokud nemáte peníze na benner na úvodní stránce navštěvovaných webů, je dobré umístit svoje stránky do katalogů (seznam.cz, centrum.cz, quick.cz..), aby se vám dostal alespoň člověk, který vás opravdu hledá. - Najděte si přátele
Domluvte se s majiteli webů o podobné tématice na výměně odkazů (oni budou odkazovat na vaše stránky a vy na ty jejich).
Fungování webu
Aneb, jak během deseti sekund odehnat všechny návštěvníky.
- Podtrhávejte odkazy
Jen odkazy, nic jiného. - Nedělejte stránku přes celou obrazovku
fullscreen - málokdo takové okno umí zavřít (alt+F4) - Nelogické odkazy
Netvořte odnazy typu "pro více informací klikněte sem". Vždy existuje rozumná cesta, jak nepoužít slova zde, tady, sem, tam. Kromě toho z hlediska SEO je vhodnější pro text odkazu použít klíčová slova popisující odkazovanou stránku. - Komunikace
Snažte se odpovídat na dotazy, ať už v knize návštěv nebo pomocí e-mailu. - Vyskakující okna
Uživatel, který je nucen zavírat nově otevřená okna se snadno na webu ztratí nebo zavře i to poslední. - Rámy
Pokud můžete, bepoužívejte je - Dialogová okna
Nepoužívejte je. Při otevření dialogového okna mi reproduktory cvaknou a já se většinou leknu - Skákající texty
Číst text, který se mihotá po obrazovce, občas odjede, blikne a pak někam odletí, je značně náročné. Mačkání pohybujících se odkazů dá také zabrat. Není to vše zbytečné? - Zatím tu nic není
"na stránce se horlivě pracuje" a panáček s lopatou. Já vím, dali jste si s tím práci, ale nepište to - Aktuality
Aktuality dva roky staré nejsou aktuální. O aktualitách měsíc starých se dá také pochybovat. Je lepší datumy vůbec vynechat. - Odkazy
Není nic smutnějšího než nefunkční odkazy. A text "Stránku nelze najít" - Požadavky
Nepište, že stránky jsou optimalizovány pro IE 10 a rozlišení 1000x2000. K čemu to je dobré? Akorát bude každý čekat chybu!
Podle čeho hodnotíme webové stránky
Aneb, proč by se měl člověk rozhodnout právě pro váš web
- Přehlednost
Návštěvníci se nesmí na vašich stránkách ztratit. Není horší situace, než když nevíte na co kliknout - Rychlost
Lidé něco hledají a chtějí to hned a tak jim usnadněte navigaci a omezte datově veliké prvky (obrázky, applety, JavaScripty..) a především omezte značky HTML. - Data
Data by měla být v přehledné formě, aby návštěvník dostal to co chce - Vzhled
Je pravda, že jsou důležitější data než vzhled, ale není pravda, že na vzhledu nezáleží. Na těžko čitelné a nepřehledné stránky lezu jen kvůli megadůležitým informacím
Typografie, která platí i jinde
- Zkratky
Ve zkratkách typu s. r. o. použijte pevné mezery ( ) Jinak by mohly být zalomeny - Uvozovky - „ a “
Na klávesnici je možné zapsat anglické/americké uvozovky, avšak ne české. Ty lze zapsat pomocí entit „ a “
Vyhledávání
Knihy - webdesign
Knihy - grafika & fotografie
Knihy - reklama
Knihy - psychologie
Poradna
Pokud si nevíte rady, chcete kontakt na spolehlivého tvůrce webu, či vás zajímá cizí názor, ozvěte se.