Použitelnost

Použitelnost je vlastnost každého předmětu, který je určen k používání. Použitelnost popisuje, jak dobře lze daný předmět používat. Například normální klávesnice může být pro někoho lépe použitelná než klávesnice mobilního telefonu. Oproti tomu, někdo, kdo nikdy nepoznal jinou než mobilní klávesnici může prohlásit, že je pro něj lépe použitelná.

Použitelnost je individuální

Použitelnost je individuální a není možné říci "To nemají lidé rádi".

Použitelnost webových stránek

Dobré webové stránky by měly být tak konstruovány, aby návštěvník pochopil, jak je má ovládat a aby našel potřebné informace.

Sice nelze říci "Menu na levé straně je špatné, návštěvníci ho nemají rádi", ale existují situace, kdy může být vhodnější (vyjde se tak vzstříc většině návštěvníkům) menu na levé straně.

Web by měl být natolik použitelný, aby návštěvník nemusel moc (nejlépe vůbec) přemýšlet nad otázkami typu "Je to tlačítko?", "Na co mám kliknout?", "Jak se mohu zaregistrovat?". Návštěvník by si měl klást úplně jiné otázky "Mám se zaregistrovat?", "Mám si koupit tento výrobek?". Zbytečné otázky návštěvníka otravují, případně ho odradí od skutečného účelu webu (nákup, registrace), nebo se odebere na stránky konkurence, která je na webu vzdálená jedno kliknutí.

Nenuťte uživatele myslet, v jednoduchosti je síla

I přesto, že použitelnost je čistě osobní problém, existují zažitá pravidla, která by se neměla měnit. Třeba nedávat logo do levého horního rohu je proti většině regulí. To vůbec neznamená, že by váš web neměl být originální, ale nesmí se to přehánět. Můžete vyvinout novou klávesnici k počítači, která bude ergonomičtější než všechny od konkurence, ale pokud chcete uspět, neměňte obvyklou polohu kláves, znemožníte tím psaní těm, kteří už umí všemi deseti, ale je pravda, že někdo, kdo vidí klávesnici poprvé řekne "Co je na ní špatného?". Proto by použitelnost měla vycházet ze zkušenosti nebo zvyku. "Návštěvník očekává, že logo je v levém horním rohu".

Použitelnost je založena na zkušenosti

Je váš web použitelný

Cíl každého tvůrce je použitelný web, jak zjistit, že právě ten váš je dobře použitelný? Zkuste si otevřít libovolnou stránku vašeho webu a vycházeje jen z obsahu stránky, odpovězte si na následující otázky:

  • K čemu web slouží
  • Co nabízí
  • Kde najdu e-mail majitele
  • Kde se nacházím (na první stránce, na druhé stránce stromu)
  • Jak se dostanu na úvodní stránku
  • Kde mohu koupit produkt, zaregistrovat se najít potřebnou informaci

To může být dobrý začátek, dalším krokem je návštěvníka donutit k tomu, aby web použil. Následující poznatky zvýší procentu návštěvníků, kteří váš web použijí.

  • Krátké texty (Nenuťte uživatele číst)
  • Přehledně strukturované dokumenty
  • Nadpisy
  • Rychlé stránky

A mnoho dalších faktorů ovlivňuje použitelnost stránek. Úplně nejlepší je provést testy použitelnosti. Ty můžete svěřit nějaké firmě (např. H1.cz), nebo je provést osobně, stačí sehnat nějakou osobu, která váš web vůbec nezná a neví k čemu slouží. Pak stačí této osobě svěřit úkol "Kup si nějaké výrobky", "Najdi to a to", pokud osoba odpoví: "A jak to mám sakra asi udělat? A k čemu je tohle? A to prodáváš?", asi nebude váš web úplně v pořádku. Čím více takových testů provedete a čím častěji, tím je větší šance, že budete majitelem použitelného webu.

Každý myslí odlišně

Učebnice použitelnosti: Nenuťte uživatele přemýšlet



Doporučuji
Pro své weby používám *Webhosting C4: 20 GB prostoru, PHP, MySQL, e-maily, subdomény za 1200 Kč (zdarma 2 GB navíc každý rok). Více WebhostingC4.cz.
Potřebujete poradit?


Vyhledávání


Poradna

Pokud si nevíte rady, chcete kontakt na spolehlivého tvůrce webu, či vás zajímá cizí názor, ozvěte se.

Reklama